Valpolicella Superiore er lavet på områdets klassiske druer Corvina og Corvina grossa (70%) samt 20% Rondinella, Croatina og Oseleta, som hentes i Illasi-dalen, hvor en undergrund af gamle aflejringer består især af småsten, ler og muld. Kun de bedste klaser håndplukkes og transporteres til vingården i små, flade plastikkasser Her gennemgår druerne en stabil tørring i ca. 45 dage i et specielt indrettet rum, med et ventilationssystem, som er udviklet af Dal Forno.
Dal Fornos Valpolicella får virkelig en luksusbehandling, som gør, at vinen er i en klasse for sig. Farven er dyb, mørkerød. Duften er uhyre koncentreret, med dybe nuancer af solbær, blåbær, mørke kirsebær, chokolade og træ. I smagen er vinen ligeledes kødfuld og intens, med masser af bærnuancer, krydderier og en smule frugtbrændevin til sidst. Den bliver mere afrundet med iltningen.
Romano Dal Forno, grundlæggeren af et af de mest berømte vinfirmaer i Veneto i Norditalien, blev født i 1957 i landsbyen Capovilla, nær Illasi, øst for Verona. Som hos de fleste familier i området, hvor vin ikke bare er et produkt men også har kulturel og filosofisk værdi, har familien Dal Forno dyrket vin i flere generationer. I en alder af 22 år mødte Romano en af områdets største personligheder inden for vin, Giuseppe Quintarelli. Mødet var nærmest en åbenbaring for Romano, som pludselig så på vindyrkning og vinproduktion fra en helt anden synsvinkel. Han blev overbevist om, at kvaliteten var vigtigere end kvantiteten.
Den nye tilgang gav Romano en del udfordringer i starten, men takket være hjælpen fra sine sønner Marco, Luca og Michele, som blev involveret i arbejdet på vingården, har han siden fået styr på processerne. Dal Fornos filosofi om, at hver detalje i dyrkning såvel som i vinificering har en indflydelse på vinens kvalitet, gav genlyd blandt vinenthusiaster, og Dal Fornos vine blev hurtigt berømte verden over. Siden 1983, som markerer den første store årgang, man producerede på gården, har man forfinet de teknikker, man benytter sig af. Dal Forno har altid været kendt for at bruge mere krudt på vinene end på markedsføringen. De mange tilfredse og loyale kunder har været vingårdens bedste reklame…